lördag 29 september 2012

Cherbourg

Mitt i natten mellan fredag och lördag kom vi fram till Cherbourg . Vi lämnade Bourgogne sur Mer vid 12 tiden på torsdag efter att ha tittat på utsikter för väder, högvatten och strömmar. Första 7-8 timmarna var riktigt fina med medström och hyfsad vind. Vi höll upp i vind så mycket som möjligt, allt för att få ett långt fint ben in mot målet. Men som jag lärt mig, man ska aldrig räkna ut något. Vi tyckte inte att det var så kvistigt med trafiksepareringszonen som vi behövde använda för att få höjd tillräckligt, vi hade ju full koll via AIS. Det hade tydligen "storebror" också. En ny signal, som en telefonsignal på VHF och en bestämd röst som kallade på Seniora Rigida. Efter att jag svarat och bett om engelska, je ne comprende pas, gick det bättre och konversationen avslutades med ok för denna gång om vi bara så fort som möjligt gick ur zonen åt babord.dessutom skulle dom hålla koll på oss....efter denna kursmiss blev seglingen mindre behaglig.motvind och översköljningar, natt och kyla. Fredagen bjöd på ökande motvind som frampå eftermiddagen blev kuling. Då var inte styrman alltför glad, trots att hon är den enda som inte är sjösjuk. Varje kryss slag gav dessutom väldigt liten utdelning. Vi stöttade med motorn och styrde mot målet. Sista fyra timmarna, motorn på 3000 varv, rakt mot vind och ström, 8 knop genom vattnet men bara knappt 3 över grund. Det var seeeegt! Att anlöpa hamnen i mörker var spännande, massa bländande, blinkande lampor och här och var en grön eller röd blinkande markering. Med plotters hjälp gick allt perfekt och vi ligger nu på en gästsplats långt in i hamnen.

1 kommentar:

  1. Att de kan va tufft med trafikregler på sjön också!!
    jag följer nästan daglingen på http://www.marinetraffic.com
    M.V.H Sven S

    SvaraRadera